Korpligan

tisdag 6 oktober 2015

Kungsfiskare

Kungsfiskaren är en av våra vackraste och mest färgglada fåglar. Trots de skarpa färgerna är den svår att få syn på, ofta sitter den på en gren långt in i lövverket och spanar efter fisk. Ibland avslöjar den sig genom det karakteristiska läten och om man har tur kan man också hinna se något blått som svischar förbi längst ån.

Jag har haft förmånen att tillbringa mycket tid längst olika vattendrag i länet, och har sett den färgglada lilla fågeln vid ett antal tillfällen genom åren. I vårt närområde häckar den sällsynta skönheten regelbundet exempelvis vid den vackra Örekilsälven men den kan även dyka upp i mindre men fiskrika vattendrag.

Den lever uteslutande av mindre fisk upp till cirka 9 cm längd som den fångar med näbben efter ett snabbt dyk.  Det har blivit en hel del bilder på kungsfiskare under året, här är bilder från några av mötena.

Ha det bra
Lars

Kungsfiskare på flygtur

Kungsfiskare vänder fisken

Kungsfiskare med småspigg

4 kommentarer:

Lasse sa...

Fina bilder på denna vackra fågel.

Unknown sa...

Hej Lasse och tack för kommentaren. Ha det bra på andra sidan fjorden. /Lars

Unknown sa...

hej Lars, jättefina bilder
Bor i Dingle norr om Munkedal och har precis börjat med fotografering
djur och natur är det som jag gillar att ta kort på och speciellt kungsfågeln står högt på listan!! i mina unga år i England så såg jag kungsfiskaren dagligen, men efter att jag flyttade till Dingle så har jag aldrig sett någon! fast de har väl mer att jag inte vetat att vi har kungsfiskare här!! jag använder för tillfället Canon 1200D som är en nybörjarkamera, till den använder jag Tamron 70-300mm Di Telezoomobjektiv men är inte helt säker på om den är tillräcklig, har du några tips på platser och objektiv skulle jag bli glad Med vänlig hälsning Jan Hansson https://www.facebook.com/Alfas-1672943602984212/

Unknown sa...

Hej Jan, och tack för din kommentar. Kul att du börjat fotografera, det är en fantastisk hobby. Jag ska försöka att skriva några rader till dig i veckan. Ha det bra Lars