Korpligan

söndag 6 september 2015

Vit älg igen!

Jag har haft ännu ett möte med den vita älgen utanför Munkedal. Den vita älgen har blivit en riktig kändis och bilder på denna älg har valsat runt i diverse media under senare år. I år har den varit riktigt svår att få syn på och den har inte visat sig på de ställen som den har varit på tidigare år. Jag är därför väldigt glad över mitt möte med denna annorlunda älgtjur.

 Detta möte blev också väldigt speciellt då älgen inte riktigt dök upp där jag trodde utan den gick betydligt närmare mig än vad jag hade förutspått. På den första bilden  är jag cirka 10  meter från älgen, bilderna är tagna med den ljusstarka telezoomen 70-200 2,8.

Den andra bilden visar älgen tillsammans med en brun älgko, intressant och kanske ett tidigt tecken på att brunsten börjar närma sig. Tidigare under sommaren har den vita älgen gått mest tillsammans med två andra älgtjurar men nu var det alltså en ko som stod för sällskapet. Bild på den vita älgen och de två tjurarna som den gick tillsammans med tidigare har för övrigt varit publicerad i Dagens Nyheter.

Ha det bra
Lars

Vit älg, porträtt

Vit älg med brun älgko

2 kommentarer:

Gummans Trädgård sa...

Han är riktigt ståtlig.
Min undran är, hur gammal tror du han är?
Tydligen har han lärt sin att undvika människor.
Kram Amo.

Unknown sa...

Ja med de fejade hornen är det en ståtlig älg och så är den ju vit också. Det sägs att den är född 2008 om det stämmer skulle han vara 7 år lite drygt. Man kan tycka att den vita färgen borde vara en nackdel, men jaktlagen i området har bestämt sig för att inte skjuta honom på grund av färgen, så han kan han många goda år framför sig. Kram Lars